Hoi allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn onze vakantie naar Japan in september 2018 aan het plannen. Een voorlopige planning hebben we wel, maar wat voor ons vast staat is het begin in Tokyo op 3 september en we eindigen in Kyoto (alleen de laatste nacht hebben we een hotel nabij het vliegveld van Osaka).

De planning is als volgt:
- 4 of 5 nachten in Tokyo.
Naast bezienswaardigheden in Tokyo willen we (bij 5 nachten) ook een dagtocht naar Mnt Fuji maken.
- 3 nachten Okayama
(o.a. voor Korakuen, Okayama-jo, met trein naar Kurashiki o.a. fietsen/wandelen)
Vanuit Okayama ook met de trein naar:
- Kumamoto/Kagoshima of Nagasaki? Voor 3 nachten
- 2 nachten Hiroshima
Vanuit Hiroshima een dag naar Miyajima.
- 1 nacht Himeji
Aleen t.b.v. bezichtiging kasteel
- 4 of 5 nachten Kyoto
- Laatste nacht Osaka

De gedachten die wij hebben achter deze planning is de volgende.
- Niet iedere dag naar een ander hotel om niet steeds met koffers te slepen. Dan liever met de JR pas naar een dichtbijgelegen plaats gaan.
- Voor wat betreft Tokyo vragen we ons af of het handig is om vanuit Tokyo een dagtocht te maken naar Mount Fuji of dat we net zo goed op weg naar Okayama een nacht kunnen overnachten in bv Gotemba (wel weer slepen met koffers)
- Bedoeling was eigenlijk om naar Kumamoto te gaan voor kasteel en een dag naar Mount Aso. We lezen echter dat kasteel vanwege de aardbeving van 2016 niet te bezichtigen is en om naar de top van Mount Aso te gaan is ook maar de vraag of dat lukt. Vandaar de mogelijke alternatieven van Kagoshima lijkt ons toch weer heel anders te zijn dan wel Nagasaki.
- We hebben met name belangstelling voor tuinen, kastelen, tempels en authentieke (ook minder toeristische) plekken.

NB
Bij een eerdere reis al Kamakura, Hakone, Takayama, Kanazawa en Nara bezocht. Vanuit Hakone toen vanwege gevaar mogelijke uitbarsting niet naar Mount Fuji kunnen kijken. Vandaar dat we nu iets anders willen proberen.

Graag hoor ik of iemand verbetersuggesties heeft t.a.v. deze planning.