STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Tokyo, Taipei & Singapore, najaar 2017

Reacties
    10.986

Re: Tokyo, Taipei(?) en Singapore, najaar 2017

Jammer van het onweer, anders kon je natuurlijk de Singapore Flyer in. Universal studios is bij knap weer ook leuk, maar druk. Een echt binnen ding is, buiten je al genoemde ideeen, dan de Dome. Maar dat kan echter wel puur benauwd zijn soms...

Weet je nog waar die stall was? Ik denk dat ik zelf in maart ook weer even in Singapora wil stoppen
    • Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer

Reacties
    4.266

Re: Tokyo, Taipei(?) en Singapore, najaar 2017

Niets is zo veranderlijk als het weer, want de voorspellingen voor onweer zijn ineens verdwenen, en de kans op regen is gedurende de hele dag sowieso een fors stuk lager. Hopen maar dat ze het nu bij het rechte eind hebben....

Nog wel een nieuwe bestemming bedacht: Hard Rock Cafe. Wel bij Orchard Road wat me verder niet echt boeit, maar ik moet toch m'n shirt-collectie op peil houden....

Wat betreft het stalletje: het origineel staat schijnbaar op Smith Street. En als ik de reacties zo lees dan is dat nog wel van een andere orde dan de restaurants, die een beetje teveel massaproductie zijn geworden. Alleen reken dan wel op een uurtje in de rij staan...

Reacties
    4.266

Re: Tokyo, Taipei & Singapore, najaar 2017

En het zit er weer op, ik zit weer thuis...

De laatste dag nog redelijk weten te benutten, al bleven vermoeidheid en een niet al te gewillige maag me parten spelen. De dag begonnen bij een lokaal restaurantje met kaya toast, dat beviel dusdanig goed dat ik een extra portie heb gevraagd. En daarna in een winkeltje nog even een potje kaya gehaald heb als souvenir. Vervolgens terug naar het hotel, spullen inpakken voor de vlucht en uitchecken. Van het beloofde onweer trouwens niks te merken, het is zonnig en relatief aangenaam qua temperatuur en luchtvochtigheid.

Daarna eerst naar Orchard Road voor het Hard Rock Cafe. In de LP werd shoppen al omschreven als de nationale sport van Singapore, en Orchard Road als hun Olympisch stadion. En dan op zaterdag daarheen. Dan is het dus druk. Heel erg druk. Uiteindelijk toch m'n weg naar HRC weten te vinden, zoals meestal heb ik het restaurant overgeslagen en ben ik direct voor de shop gegaan. En een voor mij unieke ervaring in Azië: gewoon alle shirts in 2XL of zelfs groter. Mooi shirt gevonden, kan ik er nog eentje uit de oude collectie voor de halve prijs bij krijgen. En zo loop ik dus met twee shirts weer de deur uit.

Uiteraard ben je dan niet zomaar weer terug in de metro. Loop je even een kleinere mall binnen voor een toiletbezoek, wordt je herhaaldelijk bijna een maatwerkkostuum aangesmeerd, en denk niet dat ze je zomaar door laten lopen. En dan uiteraard ook nog ergens lunchen, dat werd het food court van ION Orchard. Redelijk op veilig gegaan: gegrilde kip met kokos-rijst. De kip van Hawker Chan een dag eerder mocht dan erg lekker zijn geweest, maar dit was toch nog wel een flinke gradatie lekkerder. En zelfs nog ruimte voor een toetje: schaafijs op z'n Singaporees.

Daarna naar Little India. Ik had gezien dat een paar tempels wat verder weg lagen, dus naar het volgende station doorgereden. Helaas: inmiddels wel regen. Geen onweersbui, maar genoeg om toch nat te worden. En dan blijkt de ene hindoetempel gesloten, en ondergaat de grootste uit de omgeving juist een grootschalige renovatie waarvoor alles is ingepakt. Gelukkig nog wel een mooie Chinese tempel. Vervolgens nog flink rondgedwaald door de hectiek van Little India, dat geeft toch wel een heel ander beeld van de stad. Ook nog bij een andere mooie tempel daar geweest, helaas was de gebedsdienst net over tegen de tijd dat ik m'n schoenen en sokken uit had. De fut was er inmiddels echter wel redelijk uit, en de regen was weliswaar nog minimaal, maar de luchtvochtigheid was er wel tamelijk ondraaglijk door geworden. En aan het eten durfde ik me inmiddels ook niet meer te wagen. En toen ik uiteindelijk bij het Little India Heritage Centre was aanbeland gingen ze net de boel sluiten.

Dus maar terug naar hotel, laatste dingen inpakken, en de metro richting vliegveld. Fout. Ik stap aan de verkeerde kant in, en heb dat pas na liefst 6 stations door. Terug dus. De formaliteiten op het vliegveld verlopen soepel, maar daarna wordt het toch vervelend. Groot vliegveld, lange einden lopen, volop tax-free winkels maar een flesje drinken is nergens te vinden, en sowieso heb ik een hekel aan veiligheidscontroles pas aan de gate. Eenmaal in de lucht nog de helft van de Swiss-maaltijd weg weten te werken, maar dit was nog echt ouderwets klef vliegtuigvoer. En sowieso, op een Azië-vlucht geen Aziatische maaltijd en geen groene thee? Daarna snel in slaap gevallen. En mooi twee uur voor de landing weer wakker geworden voor het ontbijt. En zowaar behoorlijk fris. De overstap in Zurich is kort maar chaotisch (ver lopen, zeer slechte bewegwijzering), dus ik kan als een van de laatsten direct instappen. En verder eigenlijk probleemloos thuisgekomen. En meest wonderbaarlijke: ik ging toch behoorlijk brak het vliegtuig in, en kom er helemaal fit weer uit...

Morgen heb ik eventueel nog een extra vrije dag, ik denk dat ik gewoon de wekker op 8 uur zet, en dan wel zie of ik me die vakantiedag bespaar of toch nog even een rustmomentje pak...

Al met al is het ondanks de geringe voorbereiding toch wel een mooie reis geworden, de eerste week in Tokyo heb ik de dagen toch vrij goed weten te benutten, de tweede week werd het wel meer ongeregeld. Taipei was desondanks toch weer leuk en wederom een bevestiging dat ik Taiwan toch hoognodig nog een keer een uitgebreider bezoek moet gunnen. En ook Singapore zal zeker nog een keer op herhaling gaan, ik heb nu slechts weinig gezien en bovenal veel te weinig kunnen genieten van de culinaire kant die oorspronkelijk juist voor 99% de reden was om erheen te gaan. En het gevreesde klimaat is me nog redelijk meegevallen, prettig is anders maar veel minder ondraaglijk als KL twee jaar geleden of ook de warmere dagen in Taiwan of Japan. Ik zie mezelf daar op niet al te lange termijn best nog een weekje of zo naar terugkeren...
    Laatst aangepast door WizardOfOss : 12-11-17 om 18:54

Reacties
    10.986

Dat was nog een hectische laatste dag zo, waarschijnlijk heb je daardoor wel knap kunnen slapen... Goed om te lezen dat je wat aan de aangedragen tips hebt gehad.
    • Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer

axelfoley axelfoley is offline Forumbeheerder Zuid-Korea

Reacties
    836

Leuke berichtgeving weer. Valt me mee dat Singapore (Orchard Rd als Olympisch Stadion wtf lol) is bevallen. Volgens mij stond er ook ergens in de LP dat het bekend staat als Singabore. Toch is het een van mijn favoriete steden, hoewel ik niet precies kan uitleggen waarom.. Populair gezegd: "ik vind het er gewoon chill." Binnenkort op werk weer de vakantieaanvraag voor volgend jaar doen, misschien na al die jaren ook maar weer eens richting die hoek. Dit verslag "smaakt" naar meer..

Reacties
    4.266

Singabore? Kan ik me eigenlijk weinig bij voorstellen....

Het is zoals ik het ervaren heb geen stad met echt enorme bezienswaardigheden (al vond ik Garden at the Bay toch wel serieus gaaf en uniek), en hoewel het een indrukwekkende skyline heeft en enkele unieke architectonische hoogstandjes mist het ergens ook de dynamiek die bijvoorbeeld Hong Kong met z'n splitsing van HK Island en Kowloon wél heeft. Maar het is altijd en overal levendig, de mix van culturen geeft de stad toch een heel eigen karakter (en ook opvallend anders dan het nabije KL), de mensen zijn niet alleen vriendelijk en behulpzaam maar ook ook bijna on-aziatisch relaxed, en hoewel ik er maar beperkt van heb kunnen genieten is m'n indruk van een culinair walhalla toch volkomen overeind gebleven. Ik wil het nog niet direct tot m'n favoriete steden bombarderen, maar ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat iemand het als saai ervaart.

De grootste tegenvaller vond ik overigens het vliegveld. Niet zozeer de formaliteiten, dat ging zowel bij aankomst als vertrek allemaal heel soepel en vlotjes. Maar ik vind het wel prettig als er in de aankomsthal ook ergens een echte tourist information zit, en niet alleen "informatie"-balie's die er vooral zitten om prijzige tickets en SIM-kaarten te verkopen. En over SIM-kaarten, in Taipei had ik voor omgerekend iets van 7 euro een SIM-kaartje met onbeperkte data voor 72 uur, perfect voor zo'n kort verblijf. In Singapore is de goedkoopste optie op het vliegveld een kaart mét datalimiet voor 31 dagen, voor ik meen SG$39, toch wel prijzig voor een korte stopover, en dus ook niet gedaan. In de stad zelf zag ik later weliswaar veel goedkoper opties, maar dit zijn dingen die je voor een redelijke prijs op het vliegveld wilt regelen. En ook geen open wifi-netwerk zoals op zo'n beetje elk ander modern vliegveld op aarde, ofwel je moet vooraf al een app hebben geïnstalleerd, ofwel je moet bij een infobalie om een tijdelijke code vragen. Waarom zo moeilijk? En ATM's? Helemaal in de uiterste links hoek van de aankomsthal, volgens de bordjes en plattegronden. Terwijl je voor de MTR juist helemaal aan de andere kant van de (lange) hal moet zijn. Aan die kant blijken dan stiekem ook een paar ATM's te staan, maar dat zie je dan uiteraard pas wanneer je eerst al helemaal naar de andere kant bent geweest. En over de irritaties bij vertrek had ik het dus al gehad. Het is allemaal niet onoverkomelijk, misschien zelfs wel een beetje "first world problems", maar ik zie het vliegveld vaak genoemd worden als een van de besten ter wereld, en dat zie ik er toch absoluut niet in....

Maar goed, nu eerst maar eens een beetje bijkomen van alles (gisteren nog thuisgebleven, vandaag weer aan het werk), en dan maar eens gaan denken over de volgende trip. Als er één ding is wat deze reis wel duidelijk heeft gemaakt is het wel dat ik reizen met een gedegen voorbereiding toch wel een stukje relaxter vind....

Reacties
    10.986

Singapore heeft de splitsing ook hoor, op Sentosa Island zijn juist de meeste activiteiten.

Slecht inderdaad dat ze de sim/wifi en info dingen op Changi zo geregeld hebben. Ik zelf heb daar nooit mee te maken gehad, behalve dan de ATM bij aankomst. Voor mij is het inderdaad misschien wel het fijnste airport.

Maar een relaxte stad ben ik helemaal met je eens.

Reacties
    4.266

Uiteraard is er Sentosa, maar dat is toch een wereld op zich. Het ging me meer om het in Hong Kong veel nadrukkelijker aanwezige optische en gevoelsmatige effect op de stad:

Een tochtje met de Star Ferry is misschien nog wel de beste (en zeker de goedkoopste) manier om dat te ervaren. In Hong Kong voelt de zee nooit ver weg, het is echt een stad rond het water. In Singapore miste ik dat gevoel, alleen wanneer je het nadrukkelijk opzocht merkte je het. En dan ook tamelijk eenzijdig, er is niks aan de overkant. Sentosa? Niet eens gezien. Even in Google Maps kijkend: het ligt ook vrij westelijk van het stadscentrum, met een hoop containerterminals ertussen.

Wat dat betreft doet Singapore me eerder aan Tokyo of New York denken: zolang je het water niet bewust opzoekt zou je zomaar kunnen vergeten dat je in een stad aan zee zit.

Soortgelijke onderwerpen

1. Azië De Trans Mongolië Express, najaar 2017
    Maart86 in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 14
    Laatste: 29-06-17, 11:34
  2. VS & Canada Westkust Amerika zomer of najaar 2017
    annemiekehoogschagen in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 1
    Laatste: 21-03-17, 18:47
  3. Keuze Tokyo of Bangkok 1e week februari 2017 ??
    eenelfje in forum Japan Reiscafé
    Reacties: 10
    Laatste: 15-01-17, 00:59
  4. Wereldreis New YEARs Eve dec 2016 jan 2017 (Tokyo)
    Sunnyshine in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 5
    Laatste: 19-12-16, 03:45
  5. Afrika Mauritius zomer of najaar 2017
    jajari87 in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 0
    Laatste: 06-12-16, 12:26

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen