STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Iemand de EU route ooit geprobeerd om je lief naar Europa te halen (Belgie?)

Reacties
    21

Red face Iemand de EU route ooit geprobeerd om je lief naar Europa te halen (Belgie?)

Mijn vriend en ik hebben beiden besloten te kiezen om voorgoed bij elkaar the zijn, althans voorlopig ik zei dat ik de lange afstand relatie niet zag zitten en naar Nederland komen is zwaar lastig ivb de inburgeringsplicht en hij moet lang studeren om de taal onder de knie te krijgen. Daar liepen we tegen de lamp.

Ik heb een week lang onderzoek gedaan naar de EU route om te kijken of er geen "maar" is of addertjes onder het gras want het leek mij te mooi om waar te zijn, toch is het waar het is een omzeiling om je buitenlandse partner naar Europa te halen met vrij reisrecht.

Ik dacht wat waarom heb ik hier nooit van gehoord en wij ons maar focussen om een schengenvisum (regulier) en uiteindelijk MVV/TEV aanvraag. Maarja dat vervelende basis examen inburgering aangezien hij fulltime werkt en dus ook nog een jaar lang moet leren wil hij het gaan halen. Inkomsteneis voldoe ik aan geen probleem.

Toen hoorde ik van de EU route: Ik zou dus mijzelf in moeten schrijven in een Belgische gemeente door een woning te zoeken in Belgie als Nederlander en dan trouwen met Egyptische manlief op de NL ambassade in Egypte en de huwelijksacte laten legaliseren op de Belgische ambassade en dan hem zo via de huwelijksacte, paspoort en mijn Belgische verblijfskaart (die ik ook direct krijg in Belgie bij inschrijving gemeente) hem met een inreisvisum C Belgie in the laten reizen samen met mij. Zonder gedoe die je bij het toeristenvisum/schengenvisum wel hebt en ook nog es afgewezen te worden.

Het inreis visum wordt altijd verstrekt mits ik officieel ingeschreven sta in Belgie, onze huwelijskacte geldig is en wij uiteindelijk een D visum aanvragen waarbij hij 6 maanden samen met mij in Belgie ipv eigen land mag wachten op toekenning (toetsing inkomen etc achteraf voor D visum).

Ik heb veel gebeld met gemeentes in Belgie en de Belgische immigratiedienst en iedereen vertelde me dit. Dus dit moet kloppen. Ik was ff zo blij dat ik overal bevestiging vroeg of ik echt niks over het hoofd heb gezien. Ik ga deze route dus proberen en kijken waar het ons brengt. Heel fijn dat hij dan makkelijk voorlopig verblijf kan krijgen, en als hij wacht op het D visum lang verblijf dus gewoon bij me kan zijn zonder afwijs gedoe van schengen. Dit staat in de wet 2004/32... immigratie Belgie ben ff de naam kwijt

Iemand ervaring met de EU route?

Reacties
    344

Re: Iemand de EU route ooit geprobeerd om je lief naar Europa te halen (Belgie?)

Ben je eigenlijk van plan om in Nederland te blijven werken en als 'grensarbeider' in Belgie te wonen? Want normaal kan je niet zomaar in Belgie ingeschreven staan zonder werk. De procedure is dat je binnen de 3 maanden na inschrijving in Belgie werk moet hebben, of anders moet iemand in Belgie garant voor je staan. Dat heeft te maken met de sociale zekerheid. Dit moet je best eens nakijken vooraf.

Daarnaast, je bent in Belgie (Vlaanderen) eveneens verplicht om een inburgeringscursus te volgen alsook een een taalcursus Nederlands, waar je een examen voor moet afleggen. De inburgerings cursus duurt normaal 3 maanden en moet binnen het jaar gevolgd worden.

Reacties
    21

Re: Iemand de EU route ooit geprobeerd om je lief naar Europa te halen (Belgie?)

Ik ben dus van plan werk in Belgie te zoeken dat had ik me al voorgenomen. Ik had elders gelezen dat dat dus moet.
    Maar dan moet ik wel eerst een adres hebben willen ze me aannemen. Ik doe zelf veel commercieel werk zoals callcenter, sales promo. Ik weet niet hoe lastig Belgie is in het vinden van werk. In Nederland is het namelijk niet lastig.

Die inburgeringscursus dat is juist wat hij moet doen want in zijn eigen land werkte hij zoveel dat hij geen cursus daarvoor kon doen (en daar moest ie voor Nederland het basis examen inburgering halen anders kan hij Nederland niet eens binnenkomen),ja toeristenvisum maar die wordt geheit afgewezen. Maar als hij in Belgie gaat werken kan hij die cursus er naast gaan doen. Dat wil hij ook.

Hij zoekt werk met zijn tijdelijke oranje kaart, ik zoek werk zodra ik ben ingeschreven. Ik verwacht het niet, maar stel dat ik geen werk vind binnen 3 maanden. Kan ik dan mezelf nog bewijzen als inspanning zoals veel sollicitaties bewaren als ze er naar vragen waarom ik geen werk heb?

Reacties
    21

Ps: Ik ga woningen bekijken in Belgie. Ik neem aan dat het handig is daar een paar dagen in een hostel etc te verblijven en te gaan zoeken. Ik neem bijvoorbeeld Antwerpen en omgeving. Ik woon helemaal in Groningen dus echt ver om meerdere huizen vanuit hier te bezichtigen. Wat raad jij aan?

Reacties
    344

Als het moeilijk is om in Belgie werk te vinden? Tja, het kan zijn, maar het kan ook snel gaan. Je weet nooit, je kan altijd proberen.
    De 3 maanden is normaal om je in orde te houden met de sociale zekerheid. Dus het maakt niet uit als je veel inspanning om werk te zoeken gedaan hebt of niet. Als je in Belgie woont moet je in orde zijn met de sociale zekerheid. Dus na 3 maanden geen werk, dan moet je iemand hebben die garant voor je kan staan. Want de sociale zekerheid wordt normaal van je inkomen, of werkloosheidsvergoeding afgehouden. Dus dat is alvast iets dat je best vooraf even nakijkt, voor je de stap naar Belgie zet. Alleszins was het vroeger zo, maar ik weet niet als de regels intussen weer veranderd zijn.

Reacties
    344

Citaat Origineel gepost door papyrusamarna Bekijk Post
    Ps: Ik ga woningen bekijken in Belgie. Ik neem aan dat het handig is daar een paar dagen in een hostel etc te verblijven en te gaan zoeken. Ik neem bijvoorbeeld Antwerpen en omgeving. Ik woon helemaal in Groningen dus echt ver om meerdere huizen vanuit hier te bezichtigen. Wat raad jij aan?
    Is het de bedoeling om korte tijd te blijven (tot je vriend in Europa is) of voor een periode van een aantal jaren en je er te settelen? Ik zou kijken waar je het meeste kans hebt op het vinden van werk (in de buurt van grotere steden) en waar je het leuk wonen vindt voor de komende tijd / jaren

Reacties
    21

Omgeving Antwerpen, Turnhout of Gent. We gaan eind oktober trouwen voor die tijd probeer ik een woning te krijgen.
    Kan hij gelijk mee als we getrouwd zijn en ik ben ingeschreven trouwens evt binnen een paar dagen/weken met de huwelijksacte, mijn Belgische verblijfskaart(die krijg ik bij inschrijving) en de paspoorten? Hij kan een gratis inreisvisum voor Belgie krijgen hoe lang duurt zo iets? dus de versoepelde route.

De huwelijksacte moet dan op de BE ambassade in Egypte gelegaliseerd worden las ik.
    Nu ben ik alle kosten het berekenen maar geen idee wat een huwelijk incl legalisatie/vertalingen in Egypte kost.
    Ik ben aardig wat kwijt aan vliegtickets, het huwelijk, de huur en borg voor de Belgische woning en overige reiskosten (ook verblijf)

Nee voor woningbezichtigingen wil ik daar logeren zeg maar. En mij inschrijven als ik een woning heb liefst direct de sleutel en me settelen tot mijn vriend daar is. Moet ik na het huwelijk eerst alleen terug naar Belgie? En moet ik op de Nederlandse ambassade in Cairo een ongehuwdheid verklaring halen met gegevens uit mijn Nederlandse gemeente om te trouwen in Egypte? En hoe zit dat want ik ben Nederlandse qua Nationaliteit maar ga in Belgie wonen voor de EU route.

Hopelijk gaat het snel want mijn vriend mag per november zijn arbeidscontract in Qatar opzeggen anders zit hij weer voor een jaar aan een nieuw contract vast of heeft geen werk in Egypte of Qatar. Zijn verlof in qatar is bijna Nilhil en zien we elkaar weinig daardoor.

Wou eerst in Qatar trouwen maar daar moet je dus een duur genetisch erfelijkheidonderzoek doen verplicht alvorens je mag trouwen. 5000 euro en wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar voor deze doeleinden.

Reacties
    344

Ik heb je een PM gestuurd

Reacties
    21

Jup gezien

Soortgelijke onderwerpen

1. Reacties: 0
    Laatste: 11-01-15, 00:12
  2. Visum in belgie halen
    peerkuh in forum Filippijnen: Reizen en Vakantie
    Reacties: 2
    Laatste: 22-04-13, 09:23
  3. Naar Amerika geëmigreerde (of geprobeerd) NL'ers gezocht
    EstherPordon in forum Amerika: Wonen en Werken Vraagbaak
    Reacties: 0
    Laatste: 05-07-12, 13:43
  4. Reacties: 18
    Laatste: 12-03-10, 20:05
  5. Inenting halen in Paramaribo, weet iemand waar?
    sus-an in forum Suriname Forum
    Reacties: 4
    Laatste: 15-02-08, 21:21

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen
Aanmelden
Gratis Forumaccount
Reisaccount