STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Formaliteiten wonen in R.

Reacties
    3

Formaliteiten wonen in R.

Goedemorgen,

Ben NL-er en overweeg emigratie naar R. Wil gaan wonen regio Mamaia waar veel te huur wordt aangeboden, ook voor long term, in vakantiecentra aan het meer van Siutghiol.

Ik bezoek de website rentbook.ro/en en zie veel aanbod aan appartementen, ook voor lang verblijf.

Vraagjes:

Is een long term rent daar voldoende om je in een gemeente te laten inschrijven? Want dat is nodig om te emigreren en voor de belastingheffing.

Daarna moet ik me via het Zorginstituut Nederland (heet nu CAK) laten registreren bij een zorgverzekeraar aldaar, de premie loopt via mijn AOW. Iemand daar ervaring mee?

Uiteraard zal ik Roemeens gaan leren. Maar spreekt men daar 'buiten de deur' en betreft dat Engels en/of Duits? En hoe zit dat bij ambtenaren van gemeenten en in ziekenhuizen?

Dank voor jullie hulp.

Reacties
    3

Re: Formaliteiten wonen in R.

Citaat Origineel gepost door Erik1946 Bekijk Post
    Goedemorgen,

Ben NL-er en overweeg emigratie naar R. Wil gaan wonen regio Mamaia waar veel te huur wordt aangeboden, ook voor long term, in vakantiecentra aan het meer van Siutghiol.

Ik bezoek de website rentbook.ro/en en zie veel aanbod aan appartementen, ook voor lang verblijf.

Vraagjes:

Is een long term rent daar voldoende om je in een gemeente te laten inschrijven? Want dat is nodig om te emigreren en voor de belastingheffing.

Daarna moet ik me via het Zorginstituut Nederland (heet nu CAK) laten registreren bij een zorgverzekeraar aldaar, de premie loopt via mijn AOW. Iemand daar ervaring mee?

Uiteraard zal ik Roemeens gaan leren. Maar spreekt men daar 'buiten de deur' en betreft dat Engels en/of Duits? En hoe zit dat bij ambtenaren van gemeenten en in ziekenhuizen?

Dank voor jullie hulp.
    Hallo Erik,

Ben je al wat verder in je zoektocht? Zelf ben ik zeer geÔnteresseerd in RoemeniŽ en heb een vriendin die inmiddels al weer wat jaartjes in Hongarije woont. Volgens mij werkt het in de meeste EU landen hetzelfde en gaat het niet om een complete emigratie maar ga je gewoon in RO wonen met behoud van Nederlandschap en bijbehorende AOW.

Mocht je al wat meer info hebben verzameld, kom ik graag in contact.

Mvgr,
    Ray

Soortgelijke onderwerpen

1. Wonen in BCN
    tamtamtina in forum Wonen en werken in Spanje
    Reacties: 1
    Laatste: 24-04-11, 14:53
  2. Wonen in NYC
    Feikjee in forum New York: Forum
    Reacties: 0
    Laatste: 05-04-11, 20:00
  3. Wonen in VS