STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Japan, Shanghai, Macau en weer Japan, voorjaar 2017

Reacties
    3.994

Re: Japan, Shanghai, Macau en weer Japan, voorjaar 2017

Ach, ik denk maar zo: wanneer de overlast verdwenen is (lopen gaat al steeds soepeler en ik ben vandaag ook weer zelf naar Zeist gereden) dan blijven de verhalen over als souvenir. En vooruit, vast ook wel een stoer litteken

Ik merkte nu alleen wel hoeveel flexibiliteit een railpas je oplevert. Want voor de oorspronkelijk geplande route vielen de kosten wel mee, met eigenlijk alleen Hamamatsu - Fuchu als duur shinkansentraject. Maar met die ongeplande tussenweek heb ik best even zitten puzzelen. Takayama ligt dan toch vrij geÔsoleerd, en ritten met Limited Express-treinen of Shinkansen hakken er dan al snel vrij hard in. Niet dat ik nu spijt heb van het nu gekozen alternatieve plan (zeer zeker niet zelfs), maar wanneer ik wel een railpass had gehad denk ik niet dat ik zo lang in Takayama was gebleven.

Overigens was me nog wel iets opmerkelijks opgevallen. Voor die shinkansenrit waren alleen nog middenstoelen beschikbaar, dus ik baalde wel even en heb zelfs overwogen dan maar te gokken op een ongereserveerd plekje. Toch maar niet. Maar wat viel me nu op: zo'n middenstoel (in een N700) is duidelijk breder dan de stoelen aan het raam of gangpad. En dit zit eigenlijk wel zo aangenaam.

Maar zeker doen, zo'n blog! Altijd leuk om te lezen en het blijft toch ook weer inspiratie opleveren.
    Laatst aangepast door WizardOfOss : 10-05-17 om 22:29

Reacties
    471

Zo heeft elke vakantie wel een speciale herinnering.
    Zo heeft die laatste van ons wel veel impact gehad natuurlijk, de Kumamoto Earthquake, waar we toch niet ver vandaan waren en zelfs kort daarvoor nog zowat op het episch centrum stonden.

Mij nooit opgevallen dat er verschil in de stoelen zit; zal er eens op letten, al gaan we niet met de N700.
    Heb wel gelezen dat ze de dubbel-decker-serie langzaam uit de roulatie gaan halen.

Het typen van het blog zal wat makkelijker gaan als andere jaren; ik heb aan de ipad-mini nu een bluetooth toetsen-bordje gekoppeld, dat toch beter werkt als op dat scherm te typen.
    Nu alleen nog eens even uittesten met het plaatsen van een foto in de blog.
    Ik laat ter zijner-tijd wel weten waar de blog te vinden is.
    JAPAN TRAVEL FORUM / WORLD TRAVEL FORUMS MEMBER OF THE SPECIAL MONITORING GROUP OF NHK WORLD TV.
    http://www.facebook.com/groups/1622098588107606/

Reacties
    3.994

Iets wat ik me trouwens vandaag pas realiseerde: dit was m'n 13e bezoek aan Japan. Zou dat dan toch ongeluk brengen?

Wat betreft die dubbeldekkers, die mogen vanwege hun forse profiel maar 240 km/u, en verstoren daarmee nu teveel de snellere diensten. En dan is het toch efficiŽnter om twee snellere treinen met een wat lagere capaciteit in te zetten. Van de Tohoku Shinkansen zijn ze al verdwenen, ze rijden nu alleen nog op de Joetsu Shinkansen naar Niigata.

Reacties
    471

Dat zal het zijn, de 13e keer, tenminste als je bijgelovig bent.
    Gelukkig ben je er nog goed afgekomen, het had ook anders kunnen aflopen.

Oh, dan hebben we nog een kans om met een dubbeldekker te reizen, of net niet.
    Van Takasaki richting Nagano/Kanazawa gaan we in ieder geval met de Shinkansen.
    En pendelen als we in Toyama zijn om de omgeving te zien.
    Vorige keer hebben we ook maar weinig met de Shinkansen gereist; locale lijntjes vinden we ook altijd leuk, kost wat meer tijd, maar wij reizen niet op de "Japanse manier"
    JAPAN TRAVEL FORUM / WORLD TRAVEL FORUMS MEMBER OF THE SPECIAL MONITORING GROUP OF NHK WORLD TV.

Reacties
    3.994

Tokyo - Takasaki zou nog per dubbeldekker kunnen, maar verder naar Nagano wordt het dan toch de Hokuriku Shinkansen. Ik was er zelf overigens geen fan van, die dingen zijn echt gebouwd als forensen-shinkansen, en bieden weinig ruimte voor bagage. De ongereserveerde plaatsen zijn dan ook nog eens 3+3 met vaste rugleuning. En als je beneden zit zit je op de Joetsu Shinkansen zo'n beetje continu tegen een betonnen muur aan te kijken.

Nee, ik vind ze door hun formaat uiterlijk wel indrukwekkend, maar doe mij om mee te reizen toch maar een E5 of E7.

Reacties
    471

Dan zullen wij dat wel niet meemaken en kiezen voor een "normale uitvoering" Wij gaan also van Nikko uit niet terug naar Tokyo, maar via Tochigi via een locale JR-lijn naar Takasaki. Zal niet zoveel uitmaken in tijd.
    En zoals gezegd houden wij wel van reizen via locale trajecten, want haast hebben we eigenlijk nooit.

Daarom zit ik hier in Nederland ook meestal boven in de dubbeldekkers, want als je onderin zit zie je lang zo veel niet wat er zich buiten afspeelt. En dan heb je hier nog weinig beton langs de spoorlijnen.

Reacties
    3.994

Dat is sowieso ook wel het leuke van lokale lijnen, die gaan ook een stuk minder door tunnels. Die lijnen gaan toch wat vaker om of over een berg dan er dwars doorheen. Dat verschil merk je ook goed wanneer je de al flink wat oudere Tokaido Shinkansen vergelijkt met de recentere Shinkansen-lijnen richting het noorden.

Wat betreft lokale lijntjes was de Nagaragawa Railway van Minokamo naar Mino-shi en Gujo-Hachiman trouwens ook wel een hoogtepunt van de reis, met een route voor een flink deel prachtig langs de Nagara-rivier.

Reacties
    471

Er zijn zoveel mooie locale trajecten, op Shikoku heb ik er van genoten.
    Maar ook elders natuurlijk zoals langs de rivier naar Hitoyoshi, waar de SL-Hitoyoshi ook langs rijdt, die wij helaas vorig jaar gemist hebben. Vond de rit van Nagoya richting Takayama ook prachtig zo tussen die bergen en door tunnels.
    En de Resort Shirakami niet te vergeten.
    Die ook nog een herinnering oproept: dat we die bijna zouden missen door, ja een vertraging, maar ze net zo lang hebben staan wachten tot wij er waren. Was contact geweest via de telefoon.
    Zo zijn er wel veel meer leuke locale lijntjes, eigenlijk toeristische lijntjes zoals de Kurobe Gorge.

De Shinkansen lijnen zijn heel mooi als je snel een grote afstand wil overbruggen.
    En wat comfortabeler om te reizen.

Soortgelijke onderwerpen

1. AziŽ Japan 2017
    MasaSakura in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 2
    Laatste: 15-05-16, 07:56
  2. AziŽ Japan 2017
    MasaSakura in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 0
    Laatste: 02-05-16, 18:45
  3. In het voorjaar met mij naar Japan?
    rikketik in forum Japan: Reizen & Vakantie
    Reacties: 0
    Laatste: 10-12-13, 22:15
  4. Eclips 2009: Japan of toch Shanghai?
    Woelzy in forum Wereldwijzer Reiscafť
    Reacties: 3
    Laatste: 07-07-08, 09:47
  5. Reisgenoot Japan/Thailand/Mongolie voorjaar 08 gezocht!
    Laantje in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 1
    Laatste: 07-01-08, 19:55

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen
Aanmelden
Gratis Forumaccount
Reisaccount