STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Japan, Shanghai, Macau en weer Japan, voorjaar 2017

axelfoley axelfoley is offline Forumbeheerder Zuid-Korea

Reacties
    810

Re: Japan, Shanghai, Macau en weer Japan, voorjaar 2017

Naar je zin? Exact op schema neem ik aan Ben zelf terug van een geslaagde door 'saai' en vooral zonnig Zuid-Europa. Voor de eerste keer trouwens met KLM's zusje Transavia gevlogen. Viel me mee dat het mogelijk was om ruimschoots stoelen te selecteren zonder meerkosten. Al met al zijn de drie weken omgevlogen en na anderhalve dag huishoudelijke en sociale verplichtingen ben ik bezig met plannen voor de volgende reis...

Reacties
    3.953

Nou ja, ik probeer graag allerhande vervoermiddelen uit, maar een ambulanceritje had ik toch niet ingepland....

Vandaag zoals gepland naar Furukawa geweest voor het lokale festival, waarvan het hoofdenvenement bestaat uit een grote taiko-drum die het stadje wordt rondgesjouwd, waarbij 10 verschillende teams moeten knokken voor een plaatsje zo dicht mogelijk achter die drum. En dat gaat er nogal ruw aan toe. Toch was het zo'n domme toerist die gewond raakte: zoals in veel bergstadjes hebben ze van die diepe goten langs de straat, meestal overdekt met betonplaten, soms ook open. Overdag dacht ik nog dat dat leuke nekkenbrekers waren. Zo erg was het gelukkig niet, maar met een voet stapte ik in zo'n gat en met m'n andere been klapte ik vol tegen een de volgende betonplaat aan. Leek in eerste instantie vooral schrik en een leuke schaafwond, maar het bloedde toch wel fors. Dus eerst is al een omstander de wond aan het schoonmaken terwijl ik eigenwijs door blijf filmen, vervolgens EHBO erbij, en een paar minuten later een ambulance. Leek me wat overdreven, maar eenmaal in het ziekenhuis bleek het toch gehecht te moeten worden...

Heel prettig voelt het uiteraard niet, maar ik lijk er gelukkig met lopen niet echt last van te hebben, ik ben ook vanuit het ziekenhuis terug naar m'n hotel gelopen. Nu maar zien hoe het morgen voelt. En misschien nog wel het ergste: voorlopig geen onsen voor mij...

Mocht het toch vervelend worden dan overweeg ik toch de side trip naar Shanghai en Macau af te blazen en dat weekje in Japan te blijven, zal wel wat gaan kosten maar dat is dan even niet anders.

Voor de rest ging alles inderdaad redelijk volgens plan. Afgezien van lange rijen op zowel Schiphol als Narita verliep de vlucht soepeltjes, zaterdag na aankomst naar Asakusa gegaan voor Yabusame (boogschieten vanaf een galopperend paard) en nog een staartje hanami-feestjes (met nog nauwelijks kersenbloesem), zondag naar Yokohama voor Daidogei (straatartiestenfestival) en daarna nog een beetje Akihabara. Dan de slaapbus naar Toyama, ik ben er nog niet over uit of dat voor herhaling vatbaar was. Na aankomst maandag direct door naar de Alpine Route, wat echt een gekkenhuis was. Dinsdag naar Namerikawa voor het hotaruika-museum en 's middags het Glass Art Museum, plus enkele fantastische maaltijden. En dan vandaag dus naar Takayama en dus Furukawa, voor een festival wat ook voor ik dieg oot tegenkwam al zeer memorabel was....
    Laatst aangepast door WizardOfOss : 19-04-17 om 18:27

Reacties
    3.953

En nog maar een update: toch de vlucht naar Shanghai en het vervolg naar Macau en Osaka gecanceld. Zoals verwacht een duur grapje, maar zoals m'n been vandaag voelde heb ik echt even geen zin in vliegen en het gedoe daaromheen, en sowieso is Japan dan toch net even wat prettiger dan China. Ik blijf nu vooralsnog in ieder geval een nacht extra in Takayama, daarna heb ik dus 6 dagen te vullen om in Osaka te komen. Maar wel kalm aan.

Want met m'n been is het toch een wat lastig verhaal, gewoon lopen gaat prima, maar als ik stil sta moet ik wel echt m'n gewicht op m'n (ongeschonden) linker been houden, en vanuit stilstand of als ik even gezeten heb de eerste paar stappen zijn ronduit moeizaam en onprettig. Vandaag in Takayama dan ook een soort van rustig aan gedaan, pas rond de middag op stap, niet naar Furukawa voor de tweede (veel relaxtere) dag van het festival, maar een beetje aan sightseeing in Takayama gedaan. Daarbij stiekem toch wel weer de nodige kilometers gelopen. Net de dag beŽindigd met Hida-beef, da's toch wel verrekte lekker.

Het zou ook zomaar kunnen dat ik nůg wel een dagje langer hier blijf, ik kan me hier nog wel even vermaken, er is genoeg lekker eten, en vooral even lekker kalm aan...

axelfoley axelfoley is offline Forumbeheerder Zuid-Korea

Reacties
    810

Balen man! Maar het beste lijkt me inderdaad om even kalm aan te doen. Goed naar je lichaam luisteren en voor je het weet loop je weer als een kievit.. Verder zal je er als Japan expert wel uitkomen om met beperkende omstandigheden het maximale uit de trip te halen. Zijstapje: had vorig jaar overdag 42 graden in India. Toen moest ik ook een radicaal andere indeling van de reis gaan maken en ondanks een ultratraag tempo heb ik me uitstekend vermaakt.

Reacties
    459

Dat is dan geen goed begin van de reis, Sander.
    Ken de situatie van die betonplaten; heb er ook wel eens mijn bedenkingen bij als ik daar ergens overheen loop.
    En die goten zijn redelijk diep.

Gelukkig ben je niet ongelukkiger gevallen, bv. op je hoofd, dan kan dat heel anders aflopen.
    Wij hebben ook een keer het ziekenhuis van binnen gezien toen Yvonne oorontsteking kreeg.
    Maar niet met de ambulance erheen gebracht; de eigenaar van het hotel was zo vriendelijk om ons met zijn busje naar het ziekenhuis te brengen en tevens als tolk op te treden.
    Met behulp van de I-pad en een vertaal-app kwamen we al een heel eind.

Ik zag net gisteren een video van een der luchthavens in Japan dat ze nu ook om rijen te voorkomen van die mobiele apparaten hebben waar de vingerafdrukken en foto gemaakt worden en tevens het paspoort wordt gecontroleerd.
    Dan hoeft alleen je kaartje van de immigratie nog maar in je paspoort geniet te worden bij de balie.
    Het wordt daar ook steeds drukker; de afgelopen maand al weer 10% meer buitenlandse toeristen in Japan.

Je hebt in ieder geval toch al een deel van je plannen waarheid gemaakt.
    Lag er veel sneeuw bij de Alpine Route, net zoals je plaatjes ziet?
    Ja, Hida Beef hebben we ook gegeten in Takayama; wel prijzig, maar heel lekker.

Misschien wel een goede beslissing om de route toch nog om te gooien.
    Kun je altijd een volgend keer nog een poging doen.
    Vast niet de laatste keer dat je in Japan bent.

In ieder geval veel plezier met de voortgang van de reis en hopelijk is de overlast met het been snel voorbij.
    JAPAN TRAVEL FORUM / WORLD TRAVEL FORUMS MEMBER OF THE SPECIAL MONITORING GROUP OF NHK WORLD TV.
    http://www.facebook.com/groups/1622098588107606/

Reacties
    408

Tjee man! Sterkte met je been!
    Het is idd verstandig om het het rustig(er) aan te doen, er is gelukkig genoeg te zien.
    ../\__/\___________________Tempels en schrijnen met een bijzonder verhaal
    (=^_^=)
    Rebecca

Reacties
    3.953

De Alpine Route viel zeker niet tegen, 19 meter op het hoogste punt, tegenover slechts 13 vorig jaar. Wel idioot druk met vooral ook veel Chinese groepen, maar het hielp uiteraard ook niet dat vanwege het slechte weer de geplande opening van zaterdag naar zondag was verzet (en dinsdag was de route wederom gesloten vanwege het weer). En ik ben mensen tegengekomen die noodgedwongen ook op mandag gingen, omdat de kaartjes voor zondag (voor de kabeltram van Tateyama naar Bijodaira krijg je een reservering) geheel uitverkocht waren. Vanuit die optiek nog een meevaller dat toen ik op maandagochtend een kaartje kocht ik maar een dik uur wachttijd in Tateyama had, dat ik dan mooi voor een snel rondje door het Caldera Museum kon gebruiken. Eenmaal in Murodo kon je welhaast over de hoofden lopen, maar lunch ging toch vrij soepel omdat ik als eenling gewoon bij een andere tafel kon aanschuiven, en daarna naar de hoogste onsen van Japan gelopen, daar had ik zowaar het bad helemaal voor mezelf. Helaas was toen ondertussen wel het weer omgeslagen, met ijzige sneeuw en zeer sterke windvlagen, waardoor ook direct alle activiteiten afgebroken werden. En dus wil iedereen dan tegelijk terug, vanuit die optiek valt me nog steeds mee dat ik nergens echt extreem lang heb hoeven wachten. Maar al met al was het toch een dagvullend programma, en ben ik toch blij dat ik het beperkt heb tot een retourtje vanaf de "makkelijke" kant.

Maar goed, ik zit nu dus nog in Takayama, en aangezien ik nog bepaald niet loop als een kievit en ook nog geen andere ideeŽn heb maar besloten nog een dagje extra te blijven. Wat nog niet meeviel, want praktisch alle hotels zitten vol. Na drie nachten in drie verschillende kamers in het Country Hotel verkas ik dan morgen voor tenminste nog een nachtje naar het Super Hotel. Vandaag heb ik me ook weer best vermaakt, maar wel met gematigd tempo en een middagbreak: 's ochtends de beide ochtendmarkten bezocht en gewoon wat door de oude stad (en sake-brouwerijen...) gedwaald, 's middags het erg leuke Showa-museum. Helaas blijft er wel een vloek rusten op deze trip, want vanochtend stopte ik m'n pas nieuwe camera naast in plaats van in het tasje. Alles lijkt gelukkig nog goed te functioneren, maar de behuizing heeft betere tijden gekend en een draaiknop hapert af en toe....

Voor morgen heb ik nog Matsuri no Mori staan, en ik twijfel nog of ik Hida no Sato zal bezoeken, een openluchtmuseum met vanuit Shirakawago overgeplaatste huizen, of dat ik toch nog een wat langere (en duurdere) tour maak voor het echte werk. Hoe dan ook, Takayama verveelt me nog niet.

Het Hida-beef viel me qua prijs overigens mee, 2000 yen voor een prima maaltijd met 100 gram vlees yakiniku-stijl, inclusief ook een soort miso-marinade. Het zal dan ook vast niet de hoogste kwaliteit geweest zijn, de meeste restaurants zijn minimaal dubbel zo duur en schermen veelal met het A5-predikaat, maar desondanks was dit vlees van een kwaliteit en vet-marmering die je in Nederland niet snel zal vinden. Maar misschien waag ik me nog wel een keer aan een duurdere steak ter vergelijk....

Voor de rest heb ik nog steeds geen hele concrete plannen hoe ik naar Osaka zal gaan reizen. Kan via het noorden via bijvoorbeeld Takaoka en Kanazawa, het kan via het zuiden via wellicht Omi-Hachiman. Ik bedenk me net nog wel een interessante side-trip als ik via het noorden zou reizen: tijdens m'n bezoek aan Namerikawa had ik ook even navraag gedaan voor de Firefly Squid-cruises, die gaan wel weer maar zaterdagochtend wanneer ik weer in Toyama had zullen zijn zat die al vol, ik ben wel op de reservelijst gezet. Maar gezien de vertrektijd om 3 uur 's nachts ontkom je ook niet aan een overnachting in het enige hotel van Namerikawa, en ook dat zat vol. Maar misschien toch nog eens een poging wagen voor komende week....

Het gaat alleen wel een kostbare trip worden. Voor de geannuleerde vluchten krijg ik maar 115 euro terug (dus 240 euro weg), en ik heb ook nog geen uitsluitsel in hoeverre m'n annuleringsverzekering hierin nog iets kan betekenen. Hotels kon ik nog wel kosteloos annuleren. Voor de medische kosten heb ik al wel uitsluitsel dat ze een factuur in het Japans niet accepteren, en sowieso heb ik een dusdanig hoog eigen risico dat ik toch niks ga terugkrijgen. En ik zit nu dus nog twee weken zonder railpass in Japan. Maar goed, ik ben in de gelukkige positie dat ik me daar niet echt zorgen over hoef te maken, maar zonde is het uiteraard wel.

Reacties
    3.953

Nou, gaat ondertussen lekker hier. Toch nog even naar het ziekenhuis geweest om te informeren naar een Engelse kopie van de factuur, maar dan moet ik maandag terugkomen. Prima, doen we nog wel een nachtje Takayama erbij. Super Hotel zit na vandaag echter de hele week vol, dus morgen weer terug naar het Country Hotel....

Maar goed, vandaag met de bus eerst naar Matsuri no Mori (festivalmuseum), en wellicht daarna naar Hida no Sato (openluchtmuseum met o.a. vanuit Shirakawago overgeplaatste huizen). Tenminste, dat was het plan. Echter met enkele andere passagiers aan de praat geraakt, waardoor ik toen we bij Hida no Sato stopten in de veronderstelling was dat ik m'n halte gemist had. Uiteindelijk bleek gewoon dat ik niet god naar de route had gekeken. Maar goed, ik heb me daar praktisch de hele dag goed vermaakt, waarbij het ook zeker hielp dat het lopen nu weer een stuk soepeler ging. Maar hoe dan ook geen Matsuri no Mori dus vandaag...

Ga ik net nog een hapje eten, kom ik nog iemand van de infostand van het Furakawa Matsuri tegen. Hij had me toen gewezen op het Kamioka Matsuri, maar aangezien dat nog voor het ongevalletje was paste dat toen niet in m'n schema en heb ik er ook niet meer aan gedacht. Maar dat was dus vandaag. Baal ik nu toch wel dat ik dat gemist heb....

Een ding valt me ook wel op: ik probeer het nu wat rustig aan te doen, maar op de een of andere manier zie ik dat toch maar niet in m'n uitgaven terug....
    Laatst aangepast door WizardOfOss : 22-04-17 om 17:04

Reacties
    459

Wij zijn toen met een gehuurde fiets, die wij in het straatje tegenover het station bij een oud mannetje hebben gehuurd naar Hida no Sato gefietst. Hetgeen overigens niet meeviel want het ging steeds bergopwaarts. Maar toch aangekomen en daar een poosje rondgekeken. Ze verkochten daar overigens lekkere snacks tegenover het park.

Wij hebben destijds ook een factuur in het Japans gekregen voor onderzoekskosten in het ziekenhuis en de medicijnen. Ook het recept was in het Japans en hoe je het gebruiken moest. Nou had die man van het hotel dat even in voor ons leesbare tekst vertaald m.b.v. de Ipad.

Via Kanazawa naar Osaka reizen is een hele mooie route zo langs het Lake Biwa.
    De limited express doet er niet zo vreselijk lang over.
    Wij zijn eerst van Kyoto richting Kanazawa gegaan langs de westkant van het meer.
    Op de terugweg langs de andere zijde via Kyoto naar Osaka.
    Dat was ons eindpunt om weer terug naar Nederland te vliegen.

Dit jaar zitten we weer in hetzelfde gebied maar komen dan vanaf de andere kant, via Nagano.
    En gaan dan een beetje "binnendoor" richting Mt Fuji en later Yokohama.

Ruatig aan doen dat ben ik niet van je gewend.
    Vergeleken met onze reisstijl wel.

Nog veel plezier verder.
    JAPAN TRAVEL FORUM / WORLD TRAVEL FORUMS MEMBER OF THE SPECIAL MONITORING GROUP OF NHK WORLD TV.
    http://www.facebook.com/groups/1622098588107606/

Reacties
    3.953

Kennen jullie al het verhaal van de Ossenaar die maar niet weg komt uit Takayama?

Zojuist wederom m'n verblijf met een dag verlengd, de 6e dag nu. Maar hť, voor het eerst kan ik in dezelfde kamer blijven!

Ik had nu wel een paar plannen voor het vervolg, maar die hangen deels af van telefoontjes die pas vanaf 10u gepleegd kunnen worden:

• Plan A: met een tussenstop in Shirakawago per bus naar Namerikawa voor de firefly squid cruise. Het enige hotel daar zou voor vanavond beschikbaar zijn, gisteren dus ook gebeld voor de cruise, maar helaas. En de nacht erop zat het hotel vol. Of tenminste, via de boekingssites. Op de (Japanse) site van het hotel zelf zijn nog meerdere kamers vrij. Maar helaas, toen ik dat ontdekt had werd er voor de cruise al niet meer opgenomen....
    • Plan B: per trein naar Gujo-Hachiman. Enige nadeel: daar zitten maar bar weinig gewone hotels in het stadje zelf, en in m'n huidige (op zich wel wat verbeterde) toestand zit ik niet te wachten op een futon en gedeelde faciliteiten. Praktisch gezien is daar maar ťťn optie, welke alleen telefonisch te reserveren is, vanaf jawel, 10u.
    • Plan C: wederom met tussenstop in Shirakawago naar Takaoka, waar hotels gelukkig eens geen probleem zijn. Ik had dat eerst als onderdeel van plan A staan, en dan dus vandaag sowieso naar Takaoka, maar een nadeeltje: dan zou ik daar dus op dinsdag de hele dag hebben, en juist die dag zijn bijna alle interessante bezienswaardigheden gesloten.

Na plan A of C zou dan nog Kanazawa kunnen volgen. In theorie had dit ook plan D kunnen zijn, weer met een tussenstop in Shirakawago, maar die bussen (met verplichte reservering) zijn volgeboekt. Dan is de trein uiteraard nog een alternatief, maar minder interessant. Daarnaast wou ik toch ook proberen nog iets nieuws in te passen, Kanazawa heb ik eind vorig jaar ook al bezocht (en was wat teleurgesteld, al kwam dat deels vast ook door het weer), toen ook voorafgegaan door Nagahama en Hikona.

Maar hoe dan ook: morgen toch echt maar eens verder reizen, want ik ben nu toch wel door m'n lijstje van Takayama heen. Nou ja, nog een verplichte stop: zometeen nog maar even langs het ziekenhuis....

Soortgelijke onderwerpen

1. AziŽ Japan 2017
    MasaSakura in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 2
    Laatste: 15-05-16, 07:56
  2. AziŽ Japan 2017
    MasaSakura in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 0
    Laatste: 02-05-16, 18:45
  3. In het voorjaar met mij naar Japan?
    rikketik in forum Japan: Reizen & Vakantie
    Reacties: 0
    Laatste: 10-12-13, 22:15
  4. Eclips 2009: Japan of toch Shanghai?
    Woelzy in forum Wereldwijzer Reiscafť
    Reacties: 3
    Laatste: 07-07-08, 09:47
  5. Reisgenoot Japan/Thailand/Mongolie voorjaar 08 gezocht!
    Laantje in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 1
    Laatste: 07-01-08, 19:55

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen
Aanmelden
Gratis Forumaccount
Reisaccount